CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Pages

Friday, October 8, 2010

NASIHAT IMAM IBNU QAIYIM MENGENAI KESIHATAN

 Assalamualaikum WBT dan salam 1Malaysia....
Di hari yang indah lg permai...Cik Dils nak berkongsi sedikit ilmu mengenai tajuk yang diberikan....Semoga kita mendpt manfaat dari petikan di bawah ini...Waallahualam...

PENYEBAB ROSAKNYA BADAN
Perkara yang menyebabkan rosaknya badan Iaitu perasaan runsing, gelisah, lapar dan tidak tidur malam (bukan tujuan qiyamullail)


MENERANGKAN PENGLIHATAN

Perkara yang boleh menerangkan pandangan dan menyejukkan hati iaitu melihat pada warna hijau, melihat air yang mengalir, melihat orang/barang yang disayangi dan melihat buah-buahan (dedaun).



MENGELAPKAN PANDANGAN

Perkara yang boleh menggelapkan pandangan iaitu berjalan tanpa alas (berkaki ayam), menyambut waktu pagi dengan wajah murka (masam), banyak menangis dan banyak membaca tulisan yang kecil-kecil.


PENYEBAB WAJAH PUSAM (TIDAK BERSERI)

Perkara yang boleh menyebabkan wajah kelihatan kering (hilang cahaya) iaitu berdusta, tidak mempunyai perasaan malu, banyak bertanya (bertanya bukan kerana ingin tahu) dan banyak berbuat dosa.

PENYEBAB WAJAH BERSINAR

Perkara yang boleh menyebabkan wajah  bersinar iaitu menjaga maruah, jujur, dermawan, membaca qur’an, sentiasa dalam wudhuk dan takwa.

PERASAAN BENCI

Perkara yang menyebabkan kita dibenci iaitu perasaan sombong, dengki, berdusta dan suka mengadu domba.

PERKARA YANG MENDATANGKAN REZEKI

Perkara yang boleh menyebabkan datangnya rezeki iaitu Qiyamullail (beribadah di waktu malam selepas tidur), banyak beristighfar di waktu sahur (sebelum masuk waktu subuh), membaca surah Al-Waaqi’ah sebelum tidur, Solat sunat Dhuha, bersedekah dan berzikir di waktu pagi dan petang.


PERKARA YANG MENYEKAT REZEKI

Perkara yang menyebabkan rezeki tersekat iaitu tidur di waktu pagi (selepas subuh), sedikit mengerjakan sembahyang, malas dan khianat.

LUPA DAN LEMBAB

Perkara yang boleh menyebabkan rosaknya ingatan dan kefahaman iaitu sentiasa makan buah yang masam, tidur pada tengkuk (belakang kepala), hati sedih dan fikiran runsing.


KEFAHAMAN DAN INGATAN

Perkara yang menyebabkan bertambahnya daya ingatan dan kefahaman iaitu kegembiraan hati, sedikit makan dan sedikit minum, mengawal makanan dengan sesuatu yang manis dan berlemak serta mengurangkan kelebihan yang memberatkan badan.

Petikan dari buku Cara Rasulullah saw mengelak dan menyembuhkan penyakit (Disusun Oleh : Imam Ibnu Qaiyim)



Bagaimana para pembaca?...Semoga kita mempraktikkan nya serta mendapat keredhaanNya pada penghulu segala hari ini..Jumaat..AMIN...(hari ni cam nak sopan sikit...hikhik)


Semoga kita berjumpa lagi di Jumaat yang akan datang...InsyaAllah...:)
Renung-renungkan dan selamat beramal  ye.....

3 comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails