CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Monday, October 4, 2010

Kuih-muih Tradisional Melayu

Hari ni Cik Dils rasa nak bercerita pasal kuih-muih melayu tradisional pulak lah... Malam-malam teringin lak nak makan kuih tradisional..hikhik..Mana nak cari la kuih kat sini memalam ni...haih..:(..

Ok,Cik Dils start dari kuih yang Cik Dils nak makan sgt masa bulan Ramadhan hari tu..Jumpa kat KL tp tak original la....Bukan melayu yang buat...Beli kat 'Nyonya Kuih' kat midvalley....Nama kuih tu kuih Tepung Gomak....Dah nama pun gomak kan,so korang boleh bygkan betapa putih nya kuih tu..Yela,kalau adik-adik korang pakai bedak putih melepak mesti ada yang ckp "Dah macam tepung gomak dah muka kau'"....Kan kan...

 Hah inilah ghopenye kuih tepung gomak...Biasanya inti dia inti kacang hijau...Cik Dils suka kuih ni...Best giler kot....Kat KL tak jumpa weh...Balik Melaka pun tak tau la ada ke tidak...huhu

Kuih kedua yang Cik Dils suka kuih Talam dua muka Seri Muka (talam dua muka tu mak Cik Dils yang bagi sbb dia confused nama kuih tu)...Ini pun best...Atas dia perasa pandan, bawah dia pulak pulut...Lemak-lemak gitu...


 Tada....inilah dia kuih serimuka....Ok next...


Kuih seterusnya...Kuih J.Lo...Hahaha..bukan lah..kuih lopes....Ini pun best..Kuih yang berasakan pulut dan akan dimakan bersama air gula melaka..Kuih ni femes masa Ramadhan...




Kuih ni ada dua versi...Satu versi segitiga..satu lagi versi bulat..Cik Dils suka yang segitiga ni....Tak tau kenapa..mungkin sebab 'Cinta ku cinta tiga segi' kot...Hahahaha....Oppss mana ada..Cik Dils baik juga orgnya...:)


Lagi satu kuih yang biasa mak Cik Dils buat masa org kawen..Ni lengkong namanya....Atasnya santan dan bawah dia biasa....Cik Dils biasa tgk mak Cik Dils buat kuih ni...Tugas Cik Dils mesti kena amik daun pandan kat tepi parit...hehehe..Pastu tolong tgk je..:)


Macam tula ghopenya lengkong...Semua gambar di atas adalah ehsan dari Mr.Google ye...:)
 Eh,kenapa semua kuih yang Cik Dils pilih semua warna ijau kecuali tepung gomak.....Ah,biarla dah mmg warna ijau pun kuih-kuih ni...kecuali la yang tukang wat kuih tu tukar warna..ikut sukati deme la....

Jumpa di next entri pulak deh....

3 comments:

  1. ai..boss yang datang dulu...tak da disiplin betul member myred eyes..hehehe..gurau je.

    Kuih gomak mcm tu ye, ingat cita P.ramli.heheh.
    Apa da tepung gomak...hehe.

    saya pun suka hijau dan putih ditengah2...hehehe

    ReplyDelete
  2. aah la boss...mana ntah yang lain...hehehe

    ReplyDelete
  3. hee... terliur lah tengok kuih2 d atas tu...
    sedapnya dengan agar2.. kuih 2segi tu memang bestt
    aduhhh dah tringin n makn mana nak cari ni
    ngeh ngeh ngeh

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails