CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Wednesday, October 13, 2010

Mari Memasak....

Wah wah wah..... Dinner pada malam ini telah disediakan oleh Cik Dils...Presentation adalah hasil kreativiti sendiri yg tidak berapa kreatif..hikhik...Dan pada ini Cik Dils tela menyediakan resepi 'Ketam bercili' a.k.a Chilli Crab....resepi ada dr sumber internet + alter sendiri....


First sekali mestilah goreng dulu ketam tu ye....Sekilo rm18!!Dapat 3ekor je...Nasib ada isi..Memang masa pemilihan ketam tadi telah disaring oleh Cik Dils dan kakak Cik dils...

Lepas tu tumis lah bahan-bahan yang tela disediakan dan di blend....Tumis sampai dia nampak garing..Bak kata Chef Wan 'nampak air dah kering dan cili bersatu'...Oceh..

Lepas dah ok semua....Masukkan lah ketam yang telah digoreng tadi....
Gambar di atas adalah gmbr sebelum masuk kat pinggan..


 Tada....!!!  Inilah hasilnya.....Close Up sikit bg terkeliur sikit...




Eh, lap sikit air liur tu dh terkeluar dh.....Isk isk macam budak-budak..hehehehe....

P/s: Maaflah takde resepi,bagi tunjuk cara memasak je ni...:)

14 comments:

  1. tunjuk cara pun senang difahami

    ReplyDelete
  2. haha sgt sedap ketam kat atas tu
    terliur :D

    ReplyDelete
  3. alah tunjuk je ke.. nak rase sikit .. hihi

    ReplyDelete
  4. najib: awak seorang chef ke??huhu
    ninie: hahaha..lap2 skit kat tepi mulut tu...anyway...awak jd la apa yang awak nak...dentist ke optometry ke saya doakan awak k..
    Mak budak: nak rasa kenalah dtg rumah..hikhik

    ReplyDelete
  5. bestnya....pagi2 ni singgah kat sini.aduhai..terliur lah nak makan ketam..
    resepi rahsia ye..dah macam KFC pulak,rahsia2.hehehe

    ReplyDelete
  6. terliurlah pulak nak makan ketam,bila nak belanja nak mkn?

    ReplyDelete
  7. waa...nk makan ketam gak lah....nak resepi boleh tak?

    ReplyDelete
  8. ketam ni TK punya feberet..
    tp TK mmg xreti masak2 ni..
    adik TK lak main rebus je..
    emmm...
    pos laju skit, boleh??
    please.....

    ReplyDelete
  9. memang sedap..yum yum..hahaha..puji diri sendiri...

    saiful: nak belanja makan?aiyark...

    nurolhuda : resepi..??boleh aje...

    TK: boleh tp awak dpt nnt takut dh basi..:p

    ReplyDelete
  10. Resepi Ketam bercili...

    8-10 ulas bawang putih
    5-6 ulas bawang merah
    6 batang cili merah
    4 sudu cili boh (ikut sukati)

    Tumis dulu semua,pastu masuk la

    2 sudu cuka
    Gula
    Garam
    Sos tomato & sos cili
    Serai 2 batang (nak masuk pun boleh tak masuk pun boleh)

    Pastu saya ada blend tomato dlm sebiji je...
    Pastu dah tgk cam ok je masuk lah ketam...Rasa nak pedas campur sikit cili api...selamat mencuba..

    ReplyDelete
  11. opss...tertinggal halia dlm 1inci

    ReplyDelete
  12. yer... lapad lah pulak..
    x makan pagi lagi ni...
    ingt singgah dapat makan..
    huhu..ambil bau pun x dapat ni...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails