CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Friday, October 15, 2010

Tentang Emak.....

Orang kata aku lahir dari perut mak...   
(bukan org kata...memang betul)


Bila dahaga, yang susukan aku....   mak                Click Me!               
Bila lapar, yang suapkan aku....
  mak                                 
Bila keseorangan, yang sentiasa di sampingku.. ..
  mak   


ta mak, perkataan pertama yang aku sebut....   Mak  Click Me!                             Click Me! 
Bila bangun tidur, aku cari....   mak                              
Bila nangis, orang pertama yang datang ....
  mak                           
Bila nak bermanja, aku dekati.......
  mak                               
Bila nak bergesel, aku duduk sebelah....
  mak           Click Me!                     
Click Me! Bila sedih, yang boleh memujukku hanya....   mak                           
Bila nakal, yang memarahi aku....
  mak                            
Bila merajuk, yang memujukku cuma......
  mak                          
Bila melakukan kesalahan, yang paling cepat marah....
  mak                  
Bila takut, yang tenangkan aku....
  mak           Click Me!                  
Bila nak peluk, yang aku suka peluk....
  mak                          
Aku selalu teringatkan .....
  mak                                   
Bila sedih, aku mesti talipon....
  mak                               
Bila seronok, orang pertama aku nak beritahu.....
  mak                         
Bila bengang.. aku suka luah pada..
  mak                            
Bila takut, aku selalu panggil...
"mmaaakkkk! "     Click Me!                         
Bila sakit, orang paling risau adalah....
  mak                           
Bila nak exam, orang paling sibuk juga....
  mak                           
Bila buat hal, yang marah aku dulu....
  mak                             
Bila ada masalah, yang paling risau....
mak                          
Yang masih peluk dan cium aku sampai hari ni..
mak                      
Yang selalu masak makanan kegemaranku....
  mak        Click Me!                      
kalau balik ke kampung, yang selalu bekalkan ulam & lauk pauk.....
  mak               
Yang selalu simpan dan kemaskan barang-barang aku....
  mak                         Image removed by sender.. Click Me! Yang selalu berleter kat aku...   mak                                 
Yang selalu puji aku....
  mak     Click Me!                              
Yang selalu nasihat aku......
  mak                                   
Bila nak kahwin..Orang pertama aku tunjuk dan rujuk.....
  mak          
       
   Click Me! Aku ada pasangan hidup sendiri....            
                 

Bila seronok, aku cari....pasanganku  
Click Me!                          
Bila sedih, aku cari.....
  mak   
                         
Bila berjaya, aku ceritakan pada....pasanganku                        
Bila gagal, aku ceritakan pada....
  mak       
                 

Bila bahagia, aku peluk erat....pasanganku                          
Bila berduka, aku peluk erat....
  emakku  
                 
 Click Me! Bila nak bercuti, aku bawa....pasanganku                          
Bila sibuk, aku hantar anak ke rumah....
  mak  
               
Bila sambut valentine.. Aku bagi hadiah pada pasanganku
Image removed by sender. Click Me!     

Click Me!
Bila sambut hari ibu...aku cuma dapat ucapkan “Selamat Hari Ibu”
     
 Click Me! Selalu... aku ingat pasanganku   
Selalu.. mak ingat kat aku
  
                         
Bila-bila.... aku akan talipon pasanganku  
Entah bila... aku nak talipon
mak
                     
Selalu...aku belikan hadiah untuk pasanganku                        
Entah bila.... aku nak belikan hadiah untuk
emak         
         
Renungkan:  

"Kalau kau sudah habis belajar dan berkerja... bolehkah kau kirim wang untuk mak?      
mak bukan nak banyak... lima puluh ringgit sebulan pun cukuplah".
                
Berderai air mata jika kita mendengarnya..........  
  
           

Tapi kalau mak sudah tiada.....
  .....   
MAKKKKK...RINDU MAK..... RINDU SANGAT....
              
Image removed by sender. Click Me!


Berapa ramai yang sanggup
    menyuapkan ibunya......   
berapa ramai yang sanggup
    mencuci muntah ibunya......   
berapa ramai yang sanggup
    mengantikan lampin ibunya.....   
berapa ramai yang sanggup
    membersihkan najis ibunya.......   
berapa ramai yang sanggup
    membuang ulat dan membersihkan luka kudis ibunya.....        
berapa ramai yang sanggup
   berhenti kerja untuk menjaga ibunya.....     


dan akhir sekali  berapa ramai yang
    sembahyang JENAZAH ibunya.......      Seorang anak mendapatkan ibunya yang sedang sibuk menyediakan makan malam di dapur lalu menghulurkan sekeping kertas yang bertulis sesuatu. Si ibu segera mengesatkan tangan di apron menyambut kertas yang dihulurkan oleh si anak lalu membacanya.Kos upah membantu ibu:     
1) Tolong pergi kedai : RM4.00
2) Tolong jaga adik : RM4..00
3) Tolong buang sampah : RM1.00
4) Tolong kemas bilik : RM2.00
5) Tolong siram bunga : RM3.00
6) Tolong sapu sampah : RM3.00
Jumlah : RM17.00
    
Selesai membaca, si ibu tersenyum memandang si anak sambil sesuatu berlegar-legar si mindanya. Si ibu mencapai sebatang pen dan menulis sesuatu di belakang kertas yang sama.     
1) Kos mengandungkanmu selama 9 bulan - PERCUMA
2) Kos berjaga malam kerana menjagamu - PERCUMA
3) Kos air mata yang menitis keranamu - PERCUMA
4) Kos kerunsingan kerana bimbangkanmu - PERCUMA
5) Kos menyediakan makan minum, pakaian, dan keperluanmu -PERCUMA
Jumlah Keseluruhan Nilai Kasihku - PERCUMA


Air mata si anak berlinang setelah membaca apa yang dituliskan oleh siibu. Si anak menatap wajah ibu,memeluknya dan berkata,
    
"Saya Sayangkan Ibu".     Kemudian si anak mengambil pen dan menulis "Telah Dibayar" pada mukasurat yang sama ditulisnya.      

P/s : ini adalah email yang saya dapat dari kawan....So,mari kongsikan bersama...Semoga Allah memanjangkan usia ibuku dan merahmatinya...Ameen

7 comments:

  1. bila bcakap pasal mak..
    macam2 rasa dlm jiwa ni..

    ReplyDelete
  2. rasa cam penah baca,, memang sadis klau bersangkut paut ngan ibu,, izinkan kongsi post ni kat fb.. leh tolong promote skit blog hazdiela ni... tak amik komisen de...

    ReplyDelete
  3. silakan en Masrom..tq...:)....
    memang sadis kan kalau pasal mak ni...

    ReplyDelete
  4. rindu mak kat kampung....rindu masakn mak...rindu nak gurau senda ngan mak...T_T

    ReplyDelete
  5. siap bergenang air mata..huhuh...mekasih ye ingatkan saya..kekadang..sanggup kita marah mak kan...banyanya dosa...MAk..nak nagis..

    ReplyDelete
  6. bila kita berada d tempat seorang ibu...
    bagitulah erti pengorbanan seorang emak...

    ReplyDelete
  7. sayangilah ibu anda sementara masih dimuka bumi ini,kerana syurga itu diibarat bawah kaki ibu.sedihlah pulak rasanya

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails